3 tips: Sådan kan du hæve salget i din salgsafdeling

Der findes rigtig mange virksomheder, der ikke er meget værd, hvis salgsafdelingen ikke fungerer optimalt. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhedsejer, salgsleder e.l. gør, hvad man kan, for at opretholde motivationen.

Der findes naturligvis en lang række måder, hvorpå man kan gøre dette. Faktum er dog, at de fleste føler sig overvældet over de mange muligheder. Derfor er der mange, der ender med ikke at få iværksat tiltag, fordi de har svært ved at beslutte sig.

Herunder får du tre gode tips til, hvordan du kan hæve salget i din salgsafdeling. Der er naturligvis stor forskel på, hvor stor effekt de har, hvorfor man er nødt til at eksperimentere, indtil man finder ud af, hvad der er den bedste løsning.

#1: Sæt et salgsdashboard op

En rigtig god idé er at sætte et såkaldt salgsdashboard op på kontoret. Gør man det, så er man nemlig sikker på, at der hele tiden er et godt overblik over salg. Formålet med dette er, at man kan holde overblikket op imod sidste måned mv.

Ved at gøre dette, kan sælgerne se, at de f.eks. er 2% fra at overgå sidste måneds omsætning. Det kan motivere dem til at give den en ekstra skalle, så de kan overgå den omsætning, de formåede at hive hjem i sidste måned.

Hertil er det også blot en stor motivation for mange, at de kan se på dette dashboard, at for hver gang de skaber et salg, så rykker det på tallene og graferne, der er sat op.

#2: Udnyt gamification

Der findes også et hav af måder, hvorpå man kan gøre brug af gamification til at øge salget. Det kræver som regel, at man har et salgsdashboard, da det vil være i dette, at der er indbygget en form for gamification.

Det kan f.eks. være, at der er lavet en topliste over dem, der har solgt mest. Der findes også eksempler på virksomheder, der har fået lavet et rangsystem, så man som sælger kan stige i rang i dette system, hvilket naturligvis gøres ved at sælge.

Ved at gøre brug af gamification, er der mange, der har en tendens til at se det som et spil, de gerne vil vinde i, hvilket naturligvis motiverer dem til at yde mere.

#3: Motiver med bonusser

Det er naturligvis altid en god idé at motivere sine sælgere med bonusser. Det er en løsning, der har været brugt i mange år, og det er ikke uden grund. Den bliver nemlig brugt, fordi den altid har virket.

Det er også et bevis på, at man ikke altid er nødt til at tænke i nye baner. Der er absolut intet i vejen ved at holde fast i, hvad der virker. Og hvis der er noget, der virker, så er det naturligvis at give bonusser til sælgerne.

Hvordan selve bonussystemet skal være sammensætning, afhænger dog meget af, hvad der bliver solgt, hvordan det sælges mv. Derfor er det vigtigt, at man vælger et system, der er tilpasset til den enkelte virksomhed.