Hvad skal du vide, før du starter din egen webshop?

Hvis der er et marked, der er fremtid i, så må det være webshops. Flere og flere danskere handler på nettet, og det er en tendens, som kun er blevet styrket under corona-pandemien.

Går du og drømmer om at starte din helt egen webshop, så er det måske nu, du skal slå til og starte dit helt eget iværksættereventyr.

Enhver start er svær, men her får du en mini-guide til, hvad du som minimum bør være klar over, inden du starter din egen webshop.

1. Du skal have både teknisk og (lav)praktisk snilde

Som indehaver af din helt egen webshop, er det ikke kun teknikken, du skal have styr på. Der er også en masse pakker, der skal sendes ud. Hvis alt går godt, så kommer du hver dag til at indpakke produkter i alt fra bobleplast og poser til papkasser og kuverter. Hos Engsig kan du finde alle de basisprodukter, du bør have styr på, når varerne skal sendes ud.

Du skal altså kunne trives med at udføre både de helt lavpraktiske opgaver og de tekniske opgaver med at oprette og vedligeholde en webshop.

2. Du skal have en unik idé – eller være rigtig dygtig

At føre en webshop er benhårdt arbejde. Der er hård konkurrence indenfor langt de fleste produktområder – nogle dog mere end andre. Når du ved, hvad du har lyst til at sælge, så orienter dig i markedet og noter, hvilke webshops der er dine konkurrenter og ikke mindst, hvordan du adskiller dig fra dem. Har du fundet et hul i markedet? Kan du tilbyde en vare til en særligt god pris? Eller er du bare ekstremt dygtig til at opsætte og eksponere webshops til din målgruppe?

3. Du skal have et lager

Nogle produkter fylder mere end andre, men langt de fleste webshop-ejere bliver nødt til at have et sted til at opbevare sine produkter. Inden du kaster dig ud i webshop-eventyret, bør du altså overveje, hvor du kan opbevare dine produkter – og hvad gør du, hvis forretningen boomer, og du har brug for mere plads?

4. Du skal have en startkapital

Inden du begynder at promovere din nye webshop, er du nødt til at indkøbe produkter. Du bliver altså nødt til at have en god pose penge, som du kan spendere på dit første vareindkøb. Det vil altid være et sats, når du opstarter en butik – hvad end den er online eller fysisk. Så du er bare nødt til at fylde butikken op og håbe på, at der kommer masser af kunder!